Esbós previ Les Ballarines, Edgar Degas

sábado, 26 de noviembre de 2011

Alguns apunts sobre les primeres línies del grafit


Tota la vida he sentit una especial astoració davant dels esbossos. Els primers gestos previs a l'execució d'una obra són, segons el meu humil punt de vista, el naixement de l'obra, la marca que inicia la creació , la cicatriu imborrable que uneix el pintor amb el llenç. Certament no se m'ha acudit (després d'una estona buscant) millor retrat amb grafit que el que dibuixa una de les millors mans del Renaixement, el primer humanista en postular que la pintura és la més excel·lent de les arts. L'excepconal domini de la tècnica de Leonardo usada amb l'objectiu de la plasmació d'una psicologia total no serà igualada, potser, per Velazquez en el cas espanyol posterior o bé Bernini en l'escultura italiana del barroc. L'expressió asserenada per una banda i l'abundant misteri per l'altra són una marca d'identitat present a la reduida obra pictòrica conservada de Leonardo, aquesta mirada escrutadora i inquietant no deixa de ser un postulat de la idea neoplatònica de la bellesa que inunda la ment del pintor.
Tal com deia Leonardo, "La belleza è una cosa mentale".

No hay comentarios:

Publicar un comentario